¿Cuándo la escuela se cierra, que educación se abre?, puede ser la pregunta que, como docentes y alumnos, nos abrumara en pleno confinamiento por COVID-19. Hoy que se inicia un nuevo curso en nuestra universidad, con mascarillas y guardando prudente distancia, seguimos absortos de este hecho sin precedentes que nos deja una evidencia: el factor sanitario pasó de ser accesorio a ser fundamental en la concepción, gestión y evaluación de la escolaridad y la educabilidad. Esto, además de ejemplificar la complejidad que supone entender la educación, abre una serie de tareas también inéditas a quienes, como nosotros, nos encargamos de guiar procesos de aprendizaje desde la enseñanza. ¿Por qué? Porque la educación que se construyó a trancas y barrancas en el COVID-19, y que en otras latitudes sigue siendo la normalidad, representa para el conocimiento didáctico otro hecho educativo, otro objeto de estudio y de intervención y, como tal, un tópico sui generis, global y aún incierto para la teoría y la práctica (praxis) educativa del que hay que tomar nota. Este es un aprendizaje por desarrollar, este es un aprendizaje por construir que, más temprano que tarde, como maestras y maestros, debemos encarar porque la realidad lo exige.
Aunque el impacto social, cultural o económico que representa y representará educar en pandemia se podrá valorar con nitidez a medida que pase el tiempo, para la didáctica del aula, construida desde hace siglos en torno al modelo de presencialidad, supone un revulsivo que va más allá de un cambio de unas herramientas por otras, sino un cambio, nada más y nada menos, del contexto educativo. Un contexto educativo digital, como el forzado por la pandemia, define los problemas y posibilidades del proceso de aprendizaje, el acceso y distribución del contenido de aprendizaje, los flujos de interacción social mediado por diversas formas de comunicación, un incognoscible clima afectivo, la noción de tareas y de tiempo, la expectativa de logro del aprendizaje, la presencia de nuevos agentes educativos en el currículo, la escolarización del hogar, la dataficación de los procesos, etc. y además de los procesos psicológicos propios de la gestión de la incertidumbre, así como de los problemas técnicos –para docentes y alumnado- ligados a la conectividad o la navegabilidad en otro entorno de aprendizaje.
Como la teoría didáctica se reconstruye en cada contexto escolar, todo este cambio generado por la pandemia, lejos de ser solo un giro digital, supone para el conocimiento didáctico de los docentes un giro inédito en la enseñanza, pendiente por entender. Como se señala en un ilustrativo testimonio docente colectivo, la pandemia por COVID-19 aún está lejos de terminar, y no hay duda de que las ciencias de la educación analizarán este repentino cambio global de la enseñanza y el aprendizaje digital durante muchos años. Situados aquí, quizá lo más lo importante del COVID-19 no solo sea pensar lo nuevo, sino ver si realmente puede ser una oportunidad para pensar de nuevo la educación.
¿Por dónde pensar lo nuevo, y de nuevo en educación? Cuando lo digital se perfiló como la salida -que no, la solución- a la situación de confinamiento global por la pandemia, la llamada “educación digital de emergencia”, surge un nuevo fenómeno educativo. El proceso de enseñanza y aprendizaje que se vivió en el confinamiento fue otra experiencia educativa, ni fue la educación digital “clásica” prudentemente diseñada y validada, ni una simple adición de tecnología en la enseñanza. Aprender y enseñar en pandemia es un nuevo fenómeno educativo, un nuevo objeto de estudio y, por ello, un nuevo estadio de conocimiento para la didáctica general y especializada.
Por tener imagen del panorama sobre la tarea pendiente. Solo en el campo de la educación y COVID-19, por ejemplo, haciendo una búsqueda en WOS de “education” + “covid-19” (títulos) en el año 2020 y lo que se lleva de 2021, se pueden encontrar unos 15,891 trabajos que dan cuenta de la complejidad y una amplia gama de disciplinas que se encargan de su estudio.
«¿Qué conocimiento potencial proviene de la pandemia de coronavirus?”. Para encarar esta tarea, como perfila Jandrić, existe la necesidad de experimentar con prácticas de investigación fuerte y valiente que, sin miedo, puedan reeditar la educación. Como él mismo entiende, hay que marcar ese día después del COVID-19 como un momento simbólico e histórico importante y como un recordatorio para desarrollar nuevos enfoques de investigación adecuados para nuestra realidad.
La idea, por tanto, es que cuando la pandemia ya no sea un peligro hayamos podido aprender de ella. El COVID-19 debe implicar para todos nosotros un gran aprendizaje, pero para quien quiere enseñar, un reto doble de conocimiento. En esta línea, sin pretender colmar el amplio espectro de la tarea, formulo dos ideas para el debate en la didáctica:
- Si bien es cierto que la tecnología digital ha sido muy socorrida en la educación en pandemia, la sola tecnología no basta. Está claro que una buena tecnología requiere de una mejor idea educativa. Hace falta, para una didáctica más significativa, una mirada holista que entienda el “cómo enseñar” articulada a otras preguntas educativas, esto es, aprender a ver el bosque y no solo centrarse en el árbol.
- Además de los muchos manifiestos, recomendaciones, protocolos, boletines y tutoriales de emergencia para digitalizar y “normalizar” la experiencia educativa en pandemia, hace falta investigar. En general, y aplicado a la investigación didáctica, como a la forma de hacer política educativa y educación, se requiere otra narrativa para entender –y atender- lo que pasó y pasa en la escuela. Ahora mismo hay más preguntas que respuestas, el punto de inicio para la investigación.
Por tanto, un proyecto educativo postpandémico, que sin duda normalizará modelos basados en diseño con soporte digital, puede considerar que esa tecnología, con sus dilemas y posibilidades, es necesaria pero no suficiente dada la complejidad de la educación y que el mejor camino para crecer en la experiencia y el conocimiento didáctico es apostar por una teoría e investigación educativa crítica.
Publicado originalmente el 23 de septiembre en BitMagis (Unievsritat de València)
31 comentarios:
I want to feel alive and be happy, saying that I will be a good friend with you, and I will be very happy too. I hope there are always good things and happy days. I always cheered for you.
Thank you
토토사이트
Best Digitizing Services with minimum turnaround time Digitizing Service. Digitize no matter what machine you have
digitize image for embroidery
Atención
El objetivo es informar al público en general, hombres y mujeres sanos. Quién está interesado en
Donar inmediatamente médula ósea (órganos renales) a riñones, testículos y contacto 100% serio. Correo electrónico; Marialadrimaholyclinic@gmail.com
porque somos muchos
Pacientes que actualmente necesitan un trasplante de riñón.
¿Está buscando la oportunidad de vender su riñón por dinero en efectivo para financiarlo
Compraremos el tuyo
Riñón por € 980.000
Hígado: 700.000 €
Ovarios: 900, 000 €
Médula ósea: 900.000 €
y también tenemos Vib / AIDS Ultra Vibros 11 medicamentos que lo curarán o le permitirán caminar más tiempo
envíenos un correo electrónico
CORREO;
Correo;. Marialadrimaholyclinic@gmail.com
WhatsApp: Pregúntame
Sincero
I was suggested this blog by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as nobody else know such detailed about my difficulty. You are amazing!
토토
경마
We have seen many blogs but this is the great one, Thanks for providing great information and looking beautiful blog. Here is small information for all travellers Cyprus Airways cancellation policy is one of the greatest in the world. The airline cancellation rules are rather basic, and you can get your money returned in a variety of ways. I'll go over the airline's cancellation methods, refund policies, cancelled flight compensation, penalty, and everything else you need to know before cancelling your ticket.
Good Morning!
Thank you for your help. I frequently visit Vegas, but it never occurs to me to venture off the strip for a day excursion like this. I'll surely check them out next time - whenever that may be, it'll be this location, as it was the last time I used JetBlue manage my flight . If anyone has any better suggestions, please let me know.
According to Expert Market Research’s latest report, ‘Global mHealth Apps Market Report and Forecast 2022-2027’, the global mHealth Apps Market attained a value of about USD 42.05 billion in 2021. Aided by rising health-consciousness among consumers, the market is projected to further grow at a CAGR of 17.9% between 2022 and 2027. mHealth apps are mobile-based applications that offer healthcare and fitness-oriented services to consumers via the internet. They provide a wide range of services, health management, including treatment support, prevention strategies for diseases and monitoring symptoms, among others. The major players in the market explored in the Expert Market Research report are Novartis International AG, Johnson and Johnson, Hoffmann-La Roche AG, Samsung Electronics Co. Ltd., Abbott Laboratories and, among others. We are providing many others industry reports, If you want latest primary and secondary data (2022-2027) with Cost Module, Business Strategy, Growoth, Distribution Channel, etc. You can visit our website.
All of the information shared by you is unique for me and I know you have many different ideas to share with us. 온라인카지노
Good post. I learn something totally new and challenging on blogs. 카지노사이트
I am in fact grateful to this site which has shared this fantastic information here.
certificate attestation in Dubai
AC Repair Dubai
Do you find that you have trouble writing essays? If you need help with any essay topic and would like to get an expert opinion on it, then s here for you. We want to help students by helping them find ways out of difficult writing situations. My Assignment Services provide students with essay writing help online in the most effective ways.
Looking to get electrical engineering assignment help? Then come to MCA Assignment Help, where we offer best electrical engineering assignment help in industry. We are experts in this field and are known for our quality services. Our electrical engineering assignment help solution is designed to meet all your needs perfectly at competitive charges. We provide electrical engineering assignment help to all the students who need help with their homework.
In addition to psychological processes, other factors include expectations for academic success, the inclusion of new educational agents in the curriculum, homeschooling, ratification of the processes,
Source Top 10 successful business ideas to start while studying in university
awesome
Best Hospitals In Bahrain
Thanks for nice information,
Please check our website:
deny
deny
It’s actually a nice and useful piece of information. I am glad that you simply shared this helpful information with us. Now its time to avail Custom Soap Boxesfor more details.
You always keep writing articles with such good information, you are a good writer and a great blogger. https://www.ayushibosus.com/
semi-final-1-pakistan-vs-new-zealand 2022
creating-a-stunning-all-black-modern-kitchen
Very Good Article, This blog is always been my first choice to read, Thanks For sharing.
UK Embroidery Digitizing Company
Amazing blog!
Sun country check-in policy
Virtual education is an invaluable tool for current times. Speaking of health, did you know that Meri Sehat offers online medical services? Whether you need brucellosis treatment for any other condition, Meri Sehat can help you receive affordable healthcare from the comfort of your home. Take care of your health and stay informed!
Ensuring doctor availability is crucial in the post-pandemic era, especially in the field of didactics. With the shift towards online learning, educators must prioritize student well-being by offering accessible healthcare services. This ensures students are healthy and able to engage fully in their academic pursuits.
I think that post-pandemic didactics will need to be more adaptable and innovative. With the rise of online learning, we have the opportunity to incorporate diverse cultural perspectives, like the beautiful Lawn Pakistani fabrics. Incorporating these unique elements can keep students engaged and excited about learning.
As a student adjusting to post-pandemic learning, help with coursework writing has been crucial in managing my workload. Incorporating new didactics into the learning experience has also been helpful in staying engaged and motivated. Thanks for addressing this important topic!
Thank you for sharing interesting post. Please visit this.Very simply put, raster or bitmap images as they are conventionally known as, are made up of a very large number of pixels, therefore when the image gets enlarged, blown up or expanded it usually get rather pixelated or even blurry! Typical examples of bitmap images include JPG, PSD as well as PNG. Vector images in the other hand images are based on a distinct mathematical formula and therefore have no resolution as such, so the image can easily be scaled to any size without getting blurry. It is for this reason that our vector conversion services are so very useful. Apart from this other ways in which this vector artwork service is useful in the way that images can be stored in a secure manner and can be availed of as and when required.
for more information.
This is nice. More strategies on this regard, thank you for sharing awesome things
You made some good points. Keep working like that, great job!
You’re so cool! So wonderful to discover a unique thoughts. Many thanks
This post is good enough to make somebody understand this amazing article
Publicar un comentario