5 de febrero de 2022

¿Usar o habitar? Internet como entorno educativo

https://www.pexels.com/es-es/foto/fotografia-en-primer-plano-de-gotas-de-agua-276502/

Publicado originalmente en Cuadernos de Pedagogía, 522.


Cristóbal Suárez-Guerrero

Profesor del Departamento de Didáctica y Organización Escolar

Universitat de València

cristobal.suarez@uv.es

Resumen:

Se busca ir más allá de la mirada instrumental de internet como material educativo para entenderla como entorno socioeducativo. ¿Qué cambios implica esto? Atender el contexto que describe internet como condición de aprendizaje, no solo como artefacto, obliga identificar otros resituar problemas educativos en la práctica, política o investigación educativa.

Palabras clave: aprendizaje, enseñanza, entorno educativo e internet

Abstract:

The purpose is to go beyond the instrumental view of the internet as educational material to understand it as a socio-educational environment. What changes does this imply? Addressing the context that describes the Internet as a learning condition, not only as an artifact, requires identifying others to reposition educational problems in educational practice, policy or research.

Key words: educational environment, learning, teachin and internet


Cuando los docentes y el alumnado emplean algún dispositivo, aplicación o servicio conectado a internet añaden herramientas, sí, pero, también y especialmente, participan de un entorno socioeducativo singular. Pensar internet como «material educativo» o «recurso didáctico» en un primer momento de la planificación micro o macro curricular es totalmente plausible, pero internet no solo ofrece una respuesta sofisticada a la pregunta ¿con qué educar?, sino que también configura nuevas respuestas, entre otras muchas sobre la relación educación y tecnología digital (Gros y Suárez, 2016), a las preguntas sobre ¿dónde y con quién aprender? Pero, ¿qué puede añadir esta visión sobre internet en la actividad educativa? Una perspectiva, como lo recordara Wenger (2001), no es una receta o algoritmo, sino más bien aquello que nos dice a qué prestarle atención. Este breve trabajo va en esa línea, percibir la red de redes como otro entorno socioeducativo desde donde detectar otros significados, dinámicas, poderes y dilemas.

Si bien es cierto que ninguna tecnología es neutral, entraña siempre una orientación ya que está pensada para cambiar, producir o acelerar algo, también es cierto que el sentido que le demos es parte de su función. Por ejemplo, mantener la visión de internet como la solución a todos los problemas educativos merma mucho el verdadero potencial porque la educación es mucho más compleja para ser reducida a una relación causa‐efecto, sin dejar de reconocer que gracias a internet se abren perspectivas nuevas al aprendizaje dentro y fuera de las instituciones educativas. La educación depende de muchos factores —políticos, sociales, culturales, económicos, emocionales, medioambientales, didácticos, nutricionales y hoy sanitarios— como para pensar que el peso de un cambio sustancial en educación pueda ser patrimonio de un único factor. Si los cambios dependiesen únicamente del uso de tecnología, ya no habría problemas educativos y, como ha dejado patente la pandemia por Covid‐19, más que solución al problema, lo digital sería una salida. Por esto es muy importante saber con qué idea educativa se emplea internet para saber qué se puede esperar en la teoría, la práctica y la investigación educativa.

La idea de internet como material educativo no es que sea irreal, es incompleta. La idea de internet como material educativo puede ser limitante para percibir otros procesos, especialmente claves para la apropiación pedagógica de la tecnología, esto es, no ir más allá del simple uso. Primero, la integración de internet en el aula no consiste en añadir otro mobiliario educativo, esto es «aula+internet», sino que el uso de internet en el aula configura otro entorno de aprendizaje con sus posibilidades y sus limitaciones, con toda su singularidad como representación y acción en red. Segundo, cuando se decide digitalizar una experiencia de aprendizaje en internet no hay un traslado literal, un «copia‐pega» de la experiencia de enseñanza y aprendizaje validada en el aula convencional, sino que usar internet exige crear otra experiencia educativa, aunque sea la misma asignatura. El uso de internet en el aula y como aula supone aceptar otra geografía de aprendizaje y dinámicas de interacción social que la infraestructura en red sostiene. Entender qué entornos de aprendizaje se crean con internet, no solo qué herramientas de internet se pueden usar, es un pensamiento que marca diferencias en la forma de crear oportunidades educativas con tecnología (Luckin, 2010).

¿Desde qué perspectiva hacer visible este giro en la visión educativa de internet como entorno? Una cuestión clave para reconocer el valor del entorno en la representación y acción educativa es adentrarse en la visión sociocultural del aprendizaje (Vigotsky, 2010). Según esta matriz de pensamiento, de la que beben muchas otras, un entorno no es solo el decorado donde se alojan las personas, un entorno forma parte del desarrollo real, es el marco donde las personas evalúan tanto sus límites como sus posibilidades. Ni se existe ni se aprende en un vacío, somos y aprendemos en entornos. Cualquier entorno educativo —un aula, una biblioteca o un gimnasio— ofrece al que enseña y al que aprende márgenes de lo que es posible ser y hacer. Esto también fue advertido por Dewey (1995) que destacaba la continuidad que hay entre el ser y su entorno como aspecto clave reflexionar e intervenir en educación. Es decir, no cabe educación en abstracto, sin marco, y los entornos educativos, todos, forman parte de las proyecciones y limitaciones del aprendizaje.

Ahora bien, ¿cómo es el entorno que describe internet? Desde la sociología, según Castells (2010, p. 104) «no "vemos" internet como vemos la televisión. En la práctica los usuarios de Internet (…) viven con Internet». En los entornos manifiestos, como la naturaleza o la ciudad, caracterizados por alojar prácticas sociales basadas en una simultaneidad en tiempo y espacio, las prácticas sociales en red se perfilan como entornos donde cabe la interacción sin simultaneidad y sin contigüidad. Esta condición del entorno en red transforma la relación. Pero habitar internet, desde un punto de vista de la filosofía de la tecnología que es clave en el pensamiento pedagógico al hablar de lo digital, las tecnologías de la información y la comunicación, cuyo arquetipo es internet, no son meras herramientas, sino entornos que afectan cada vez más a: «1. Nuestra autoconcepción (quiénes somos); 2. Nuestras interacciones mutuas (cómo socializamos); 3. Nuestra concepción de la realidad (nuestra metafísica); y 4. nuestras interacciones con la realidad (nuestra acción)» (Floridi, 2015, p. 2). Internet como entorno es sensible para la vida de las personas que la habitan y, con ello, también para el aprendizaje.

Pero, visto esto, ¿qué cambios imprime al aprendizaje y la enseñanza en un contexto en red como internet? En internet no solo es posible asistir a una clase, ser oyente, lector o espectador, en la red caben de forma potencial otras acciones, itinerarios, procesos y otros agentes educativos. Esto es, internet como entorno lo que realmente abre son otras condiciones de aprendizaje, no solo herramientas. Por dar ejemplos, además de dar y asistir a una clase magistral en red, se puede cooperar con otros, participar y debatir en red, participar de comunidades globales que aprenden, editar de forma conjunta, explorar información más allá del currículo, seguir un propio itinerario de aprendizaje, crear materiales públicos y abiertos, editar en wikis o blogs, jugar y aprender en red, entre otras muchas acciones según el grado de participación (desde la docencia a la participación social) y desde la estructuración de las tareas (altamente organizadas hasta totalmente flexibles) (Suárez‐Guerrero, 2020). Es obvio que todo ello no es sólo virtud tecnológica, pero se sostienen en ese escenario en red, de la misma forma como sus riesgos, ya que habitar la red es también estar expuesto en red.

Con el confinamiento por el Covid‐19 la idea de internet como entorno ha quedado más patente. Cuando se digitalizó la escuela de emergencia por la pandemia no se sustituyó un material didáctico por otro, se sustituyó el entorno clásico de aprendizaje: la escuela. Con esta sustitución cambiaron los modos de acción y representación del aprendizaje, de la enseñanza, del currículo, así como el rol de los padres y madres de familia. No obstante, la sustitución de la escuela por la red no fue homogénea ya que hay evidencia de que el desigual acceso condicionó la creación de diferentes ecologías digitales y brechas en la experiencia digital según el tipo de acceso de cada país (Trucco y Palma, 2020). Pero, aunque internet describa un entorno singular, no es un mundo aparte, una entelequia. De la misma forma que el entorno de la ciudad que se desarrolla en un entorno natural, por ejemplo, internet converge, se hibrida y forma parte de un todo, con otros entornos de acción. Como señaló Nahon (2011) se puede estar presente, activo o en transición cuando los entornos se solapan con la red. Quizá por ello, el #YoMeQuedoEnCasa que distinguió a la etapa de cofinanciamiento total por el Covid‐19, significó, entre otras cosas, habitar internet para «normalizar» muchos aspectos de la vida. No obstante, desde un análisis de los entornos, además de la digitalización de la escuela, cabe hablar de otros procesos, como la escolarización de los hogares que aluden a un cambio, nada más y nada menos, en los entornos educativos, no solo de una sustitución de herramientas.

Pero en ese perímetro de acción en red caben personas, clave para la educabilidad. Internet es por ello, además de herramienta, un entorno de interacción social, como social es la educación. ¿Con quién aprender?, tiene otro significado y otras respuestas en internet. El significado de aprender con alguien en internet supone entender el papel del otro en el aprendizaje en un encuadre reticular. Como señala Downes (2014) «en una red, las partes interactúan entre sí, transformándose mutuamente. Cuando un actor interactúa con otro, el otro empieza a hacer algo diferente de lo que hacía antes». Interactuar con otros mediados por la tecnología, con sus ventajas y desventajas, supone una forma de transformación mutua. Parte de estos procesos de transformación educativa se cifran en roles. Además de la relación básica, enseñanza y aprendizaje, en un entorno en red caben otros perfiles y experiencias que, según Rheingold et al. 2015, pueden ser: el co‐líder, co‐director del equipo, editor, autor, procesador de contenido, revisor, presentador, comunicador, diseñador, curador, creativo, traductor, estratega, gerente de proyecto, coordinador, asistente, participante, mediador, moderador, facilitador, etc. Habitar la red supone interacción.

Como se puede ver, ya sea una educación digital de emergencia o la educación digital normalizada, las experiencias mixtas de aprendizaje o en un uso convencional de internet en el aula, no cabe solo hablar de ordenadores, aplicaciones o recursos contactados a la red. En cualquier modalidad, habitar un entorno en red como internet, no consiste en habitar un terreno inocuo, está cada vez más sesgado, es cada vez más autómata, pero es a su vez un espacio real y necesario en nuestras vidas (Echeverría y Almendros, 2020).

Por tanto, usar internet es también habitarla, y este giro en su comprensión podría añadir a la praxis educativa otros elementos de análisis con posibles retos para la investigación y la política educativa. Este giro consistiría en que, más que probar la eficacia o no de una herramienta en el aprendizaje como aspiración docente, objeto de estudio o desarrollo social, se puede apostar detectar otros problemas educativos como la legitimación de los entornos en red en la educación, redefinición del rol de la escuela en red, el aprendizaje de tecnología (no solo con la tecnología), habitar y ser digital, uso y apropiación pedagógica de la tecnología, cultura escolar digital, «geografía» de las interacción en red, presencia/ausencia digital, determinismo tecnológico, identidad y ética en un entorno en red, entre otros muchos temas, pero, eso sí, siempre desde una mirada interdisciplinar ya que no hay otra forma de entender la complejidad que entraña educar.

Junto a esos temas abiertos ya existen conceptos educacionales que dan cuenta de una mirada que busca trascender lo instrumental para abrirse a la comprensión de internet como entorno. Por ejemplo, espacio social extendido (Cavanagh, 2013), cogniciones distribuidas (Salomnon, 2001), ecología de aprendizaje (Jackson, 2013), aprendizaje ubicuo (Burbules, 2014), visitantes y residentes (White y Le Cornu, 2011), aprendizaje rizomático (Cormier, 2008), o entornos personales de aprendizaje (PLE) (Dabbagh, & Kitsantas, 2012), vienen contribuyendo en hacer más evidente la necesidad de prestar más atención a internet como entorno. En general, ya que ningún sujeto aprende en el vacío, aprender arraigado en los límites y posibilidades que define un entorno en red, exige una visión más comprensiva que instrumental donde asentar una sustancial valoración del poder de internet en educación.

Referencias


Burbules, N. (2014). El aprendizaje ubicuo: nuevos contextos, nuevos procesos. Entramados. Educación y Sociedad,1, 131-136.

Castells, M. (2010). Comunicación y poder. Alianza.

Cavanagh, A. (2013). Sociology in the Internet Age. Macgraw Hill.

Cormier, D. (2008). Rhizomatic knowledge communities: Edtechtalk, Webcast Academy.Dave’s Educational Blog. http://davecormier.com/edblog/2008/02/29/rhizomatic-knowledge-communities-edtechtalkwebcast-academy/

Dabbagh, N., & Kitsantas, A. (2012). Personal Learning Environments, social media, and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. The Internet and higher education, 15(1), 3-8. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.06.002

Dewey, J. (1995). Democracia y educación: una introducción a la filosofía de la educación. Ediciones Morata.

Downes, S. (2014). Network and Systems.http://halfanhour.blogspot.mx/2014/05/networks-and-systems.html

Echeverría, J. y Almendros, L. (2020). Tecnopersonas. Cómo las tecnologías nos transforman. Editorial Trea.

Floridi, L. (Editor) (2015). The onlife manifesto: Being human in a hyperconnected era. Springer Nature.

Gros, B.; Suárez, C. (Eds.) (2016). Pedagogía Red. Una educación para tiempos de internet. Octaedro/ICE-UB.

Jackson, N. J. (2014). The concept of learning ecologies. In: Jackson N., Cooper G.B. (eds). Life-wide learning, education and personal development e-book. Lifewide Education. http://www.lifewideebook.co.uk/uploads/1/0/8/4/10842717/chapter_a5.pdf

Luckin, R. (2010). Re-designing learning contexts: Technology-rich, learner-centred ecologies. Routledge.

Nahon, K. (2011). Fuzziness of inclusion exclusion in networks. International Journal of Communication, 5, 756-772. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/1119/552

Rheingold,  H., Corneli, J. Johnson, G. Arenas, M., Alexander, B., Terzi, F.,  Ricaurte, P. et al. (2014). Peeragogy: A Peer-Learning Handbook. Peirce Press-PD. http://peeragogy.org/

Salomon, G. (compilador) (2001). Cogniciones distribuidas. Consideraciones psicológicas y educativas. Amorrortu.

Suárez-Guerrero, C. (19 de julio de 2020). Docencia y docencias digitales [Entrada en blog]. Educación y Virtualidad. http://educacion-virtualidad.blogspot.com/2020/07/docencia-y-docencias-digitales.html

Trucco, D. y A. Palma (eds.) (2020). Infancia y Adolescencia en la era digital: un informe comparativo de los estudios de Kids Online del Brasil, Chile, Costa Rica y el Uruguay. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45212/S2000334_es.pdf?sequence=7&isAllowed=y

Vigotsky, L. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica.

Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Paidós.

White, David S y Le Cornu, Alison (2011). “Visitors and Residents: A new typology for online engagement”, First Monday, Volume 16 (9). http://www.uic.edu/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/viewArticle/3171/3049


Fuente original:

Suárez‐Guerrero, C. (2021). ¿Usar o habitar? Internet como entorno educativo. Cuadernos de Pedagogía, 522, 107-111.

37 comentarios:

SITES 2021 dijo...

This is a wonderful article, Given so much info in it, These type of articles keeps the users interest in the website, and keep on sharing more … good luck This is a wonderful article, Given so much info in it, These type of articles keeps the users interest in the website, and keep on sharing more … good luck
토토사이트

Jessica Lucas dijo...

GCC Secondhand Luxury Goods Market: Industry Trends, Share, Size, Growth, Opportunity and Forecast 2021-2026“, The GCC secondhand luxury goods market is currently witnessing strong growth. the market is expected to witness moderate growth during the forecast period (2021-2026). Secondhand luxury goods refer to pre-owned luxury products purchased by a second or later end user. They include clothing, footwear, accessories, handbags, antique furniture, artworks, jewelry, and watches. Secondhand luxury goods are generally sold at bazaar-style fundraisers, charity events, auctions, and privately-owned consignment shops. They aid in preserving natural resources, minimizing the dependence on high-quality raw materials for manufacturing new products, enhancing cost-effectiveness and reducing waste generated during the production of fresh goods. Secondhand luxury goods are usually highly durable and are available with extended warranties, thereby making them suitable for resale and reuse.



Can read more reports about many others industry:- United States Medical Writing Market, Leisure Boat Market, Agricultural Films and Bonding Market, Automotive Bearings Market, Membrane Filtration Market, Medical Adhesives Market, Satellite Data Service Market

logesh dijo...

Interesting stuff to read and useful to improve knowledge. Keep posting.
eniac full form in computer
dvd full form
sit full form
pcc full form
iucn full form
full form of lcd
brics full form
tally erp full form
full form of ctbt
crpf full form

Olivia Wilson dijo...

Students often struggle to write persuasive essays. They keep thinking, “How can I write and university assignment help to pursue their readers?” And these students usually keep thinking about which argument to present for their essay’s favour?
Are you one of those students? Well, what you are told that it is not the arguments but the topic of the essays that matter? Would you like to know what those topics are? Then read on to know all about it. By the time you have finished reading this, you will have the perfect topic to work on your essay.
Humans are inherently good
All humans are fundamentally good. And their devilish natures are just a coping mechanism. This is one of the most complicated yet exciting topics for a persuasive essay. While French philosopher Jean-Jacques Rosseau believed that humans are inherently good, Thomas Hobbes had a different perspective.
Schools should have less technology
This is another excellent topic and should be more discussed upon. Recent research by the scientists at Michigan State University states that technology and the devices it gave birth are doing more harm than benefit.
While video sharing platforms like YouTube have multiple academic channels that help students with extra resources. Students seldom use accounting assignment help for their educational usage. They are more on these platforms for personal entertainment. Then again, technology has helped many students for arcgis assignment help. They can now share classrooms with many other students who do not have any outwardly learning lacking. Therefore, you can establish multiple arguments on this topic and make it more interesting for your readers.
Courtrooms should allow filming
In the United States of America and many other affluent parts of the world, filming in courtrooms is not allowed. While in the United States, this law differs from one state to other. The broadcasters initially filmed the famous OJ Simpson Murder trial in the USA. However, as the popularity of the case grew, the judges decided to ban cameras from the courtrooms.
Books should never be banned
Books are boons, and thus they should never be banned. Banning books can cause more harm than good to readers and their curiosity. Unfortunately, many books and literature have been banned in many nations. Books like The Communist Manifesto have been banned in many major countries globally, including the USA and South Korea.
These topics described here are some of the most controversial and exciting topics. So, if you write an entire essay on them and can pursue your professors, rest assured, you will become a great writer. Moreover, you would not need to worry, can I write and dissertation writing help properly? So, don't waste your time; go through these suggestions and write a persuasive essay.
We have a few more services: CIS5675 Assignment Answers|PROJ6000 Assessment Answers| BUSI2301 Answers|MGT302A Solutions| BUS305 Task Answers

Silvia dijo...

Me encanta su publicación yo quiero comenzar a estudiar en esta web https://fp2022.com/ algun curso y espero encontrar algo que me apasiona durante el proceso.

Ariel Wilson dijo...

Well, thank you for bringing up this subject. Students, in particular, require such updates on a regular basis. I'd want to utilize your strategy to uncover motivating quotations right now, but I can't because I'm looking for a dissertation proposal writing service. I swear, as soon as I'm free, I'll use this approach for finding encouraging quotations.

thisisemliyblunt dijo...

An easy process choosing suitable cards travelodge nhs discount. The cards look a good quality and there is plenty of choice.

Best Services dijo...

I appreciates your work and efforts. It worked for me. Now it's time to avail Hi Vis Bomber jacket for more information.

Best Services dijo...

Your efforts are very nice. I really loved your work. Keeo this work up and share more. Now it's time to avail Hi Vis Bomber jacket for more information.

John Hardy dijo...

A very good article. It is very important to know with what educational idea the Internet is used in order to know what can be expected in theory. Now it's time to avail HALFCASTE CREAM SET for more information.

james dijo...

The idea of ​​the internet as educational material is not that it is unreal, it is incomplete. Now its time to avail Custom Kraft Boxesfor more details.

Qub Jordan dijo...
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
Elis John dijo...

The best article for the people who get bored and need entertainment. The people can consider reading such blogs, articles and Watch His Dark Materials Season 3 for the best services of VPN.

John Hardy dijo...

Part of these processes of educational transformation are based on roles. In addition to the basic relationship, teaching and learning. Thanks for sharing this article. Now it's time to avail jupiter florida airport for more information.

Rony James dijo...

Thank you for bringing up this topic. Students, in particular, deserve such regular updates. Right now, I'd want to apply your technique to find motivational quotations, but I can't because I'm looking for online assignment writing help UK. I promise, as soon as I'm free, I'm going to use this method to locate uplifting quotes.

Mitchell Jhonson dijo...

I have this article it is very interesting and useful for us. Nowadays the internet is very effective for learning for students as well as teachers. I really appreciate your thoughts. Keep posting more article with us. Now it's time to avail Affordable car service orange county for more information.

Jack dijo...

Explore Dubai with ease and comfort with Safe Driver Dubai! We provide car rental services with a professional and safe driver who will take you to your destination hassle-free. Our drivers are experienced, licensed, and undergo regular training to ensure your safety and comfort. Whether you need a ride for business or pleasure, we have a wide range of cars to choose from. hire car with driver Contact us today and experience the best car rental service in Dubai

Jack dijo...

Dubai, the glittering gem of the Middle East, attracts millions of tourists and business travelers each year. Navigating the vibrant streets and experiencing all that this remarkable city has to offer can be a thrilling adventure. However, finding reliable transportation services can sometimes be a challenge. That's where Safe Ddryver comes in – a premier Car with Driver service provider with professional drivers who prioritize safety, comfort, and convenience above all else. Whether you're a tourist or a local resident, our services are tailored to ensure a seamless travel experience throughout Dubai.

FPECH23 dijo...

Es un articulo muy interesante, como estudiante en línea el internet cumple las dos funciones usar y habitar. como parte del proceso educativo la habilidad de Autonomía es vital y esta herramienta permite conocer , evaluar y distinguir entre mucha información la necesaria para sus necesidades.

Assignment Provider dijo...

Education make life perfect and i got some best points where in this blog which help others to grab some best knowledge. Now withought any tension make your Nursing Assignment Help better with professional experts help who proved you quality of content done on time. Also crack your Onlne Exam Help with experts help.

Hube Pvt Ltd. dijo...

It is quite pleasant to have the most important information presented in a clear and understandable way.air fryer price in pakistan

Malaysia Translators dijo...

Great Post
Ensure accurate translation services in Malaysia with our top-rated language solutions. MalaysiaTranslators.com is your go-to platform for reputable translation agencies. Our expert linguists and rigorous quality control processes guarantee precise translations for all your business needs.

Agata dijo...

Excelente articulo, se espera que la tecnología continúe transformando la educación, por ello estoy estudiando técnico en instalaciones electrotécnicas en esta web https://1cursos.com/f-tecnico-en-instalaciones-electrotecnicas por que me da nuevas formas de interactuar y colaborar en línea, así como herramientas más avanzadas para la evaluación y el diagnóstico del aprendizaje.

Ava James dijo...

It is quite an amazing article. I like the way you explain and the topic you choose to explain. It is an interesting article to make internet as an educational environment. Thankyou for sharing with us. Now its time to avail Limo service West Palm Beach for more information.

LUIS E. dijo...
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
Madency Arias dijo...

Es un artículo muy completo e interesante que explica el uso del internet para la educación, soy estudiante en línea y puedo decir que el internet si se utiliza de las dos formas que menciona la pregunta detonante, ya que lo utilizamos, pero también lo hacemos parte de uno al utilizar esta herramienta para el desarrollo del aprendizaje, el uso del internet nos permite entender y poder elegir la información necesaria para nuestras necesidades, ya que en el proceso educativo es importante ser autónomos en nuestras actividades y desarrollo.

Rafamad435 dijo...

Gran información.







---------------------------
Trabajo en UNEG

IGL German dijo...

Enduring Appeal of SWWE Interior Design:
The enduring appeal of SWWE interior design lies in its ability to transcend cultural boundaries and evoke a sense of nostalgia and wanderlust. Whether in urban apartments, suburban villas, or rural retreats, SWWE interiors offer a sanctuary from the hustle and bustle of modern life, inviting inhabitants to unwind, reflect, and reconnect with their roots learn german language in pakistan

Shashkay dijo...

Aesthetic Appeal:

Beyond functionality, Global Office Furniture places emphasis on aesthetic appeal, elevating the visual appeal of workspaces.
office furniture store Sleek and modern designs create a professional atmosphere conducive to concentration and focus.
Customization options allow companies to reflect their brand identity through furniture choices, fostering a sense of cohesion and pride among employees. office furniture in karachi

Mark Leon dijo...

Experience the pinnacle of quality with our Best Embroidery Hat Digitizing Services. We bring your designs to life with precision and finesse, ensuring every stitch is a work of art. Trust us to elevate your brand with the finest embroidery craftsmanship.

Jordan Smith dijo...

Experience a seamless transition with NextShift Homes, your go-to partner for swift and hassle-free house sales during probate and selling a home in probate life transitions. Our dedicated service understands the challenges families face in such situations, and we're here to make the process smooth for you.

Forrest Advisors dijo...
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
Forrest Advisors dijo...

Empower your organization with Change Management Consultant, the trusted leader in workplace violence prevention solutions. Our comprehensive approach ensures tailored strategies and training programs, reducing the risk of violence and fortifying your team's crisis response capabilities. At Forrest Advisors, we specialize in crafting fully-customized solutions for companies, universities, and associations, aiming to create secure and resilient environments. With our consulting services and expert witness testimony, we bring unparalleled expertise to address and mitigate workplace violence issues. Safeguard your workplace today with Forrest Advisors—a dedicated partner committed to your safety and peace of mind.

Rafamad435 dijo...

Usar Internet como entorno educativo: Esta perspectiva implica ver Internet principalmente como una herramienta que se emplea para acceder a recursos educativos, como sitios web, videos, tutoriales, plataformas de aprendizaje en línea, entre otros. En este enfoque, los usuarios interactúan con Internet de manera transaccional, buscando información, realizando actividades y consumiendo contenido educativo según sea necesario para cumplir con objetivos específicos de aprendizaje.

Habitar Internet como entorno educativo: Esta visión sugiere una relación más integrada y continua con Internet, donde los individuos no solo utilizan la red como fuente de información, sino que la experimentan como un entorno en el que viven, interactúan y participan activamente en comunidades virtuales, discusiones en línea, proyectos colaborativos y experiencias de aprendizaje social. En este sentido, "habitar" Internet implica una inmersión más profunda en el ciberespacio, donde el aprendizaje se convierte en una experiencia constante e integrada en la vida cotidiana.




------------------------------
Estudio una licenciatura en psicología

John Sidd dijo...

Explore a world of creativity with Sew and Grow Embroidery Designs at [SewandGrew]. Immerse yourself in an extensive collection that combines artistry and precision. Our designs cater to every style, ensuring your embroidery projects reflect your unique vision. From intricate patterns to playful motifs, Sew and Grow brings your imagination to life through needle and thread.

interior designers near me dijo...

Quality Assurance: SWWE places paramount importance on delivering projects of uncompromising quality. From the selection of materials to the execution of construction methodologies, every aspect is meticulously planned and executed to ensure the highest standards are met.

Innovation and Technology: Embracing technological advancements is a cornerstone of SWWE's approach. The company leverages cutting-edge tools and techniques to streamline processes, enhance efficiency, and minimize environmental impact. Whether it's adopting Building Information Modeling (BIM) for design optimization or implementing sustainable construction practices, SWWE stays at the forefront of innovation architecture in karachi

Shashkay dijo...

Breathable Material: Discuss the benefits of choosing a chair made from breathable materials to prevent overheating and discomfort, especially during warmer months.


Swivel and Mobility: Touch upon the importance of a chair's ability to swivel and move easily,
office table design allowing users to reach different areas of their workspace without straining. office furniture