Como tantas veces, frente a una acción hay una reacción y en estas circunstancias tan especiales donde es necesario seguir educando a pesar del COVID-19, me animo a caracterizar una matriz de escenarios de aprendizaje digital.
La necesidad, además de conceptual –porque estas ideas latentes desde hace mucho necesitaban ser ordenadas-, es presentar a docentes, compañeros e interesados un marco de representación pedagógica desde donde partir y ubicar sus propuestas para la migración de la experiencia educativa presencial a la digital.
Esta propuesta se entronca en la visión socio cultural de aprendizaje (Vigostky 2000) y sus desarrollos actuales que, a decir de Daniels (2003,103), “comparten la idea de que la teoría desarrollada por Vigotsky proporciona un valioso instrumento para estudiar e intentar comprender los procesos de formación social de la mente”, en este caso, llevado al terreno de la educación digital.
En apretadas líneas. Por un lado, esta
visión no solo permite entender que la interacción social es condición
de aprendizaje, sino que lo social también forma parte de la misma explicación
de qué es aprender. La propuesta sociocultural es más que la famosa Zona
de Desarrollo Próximo (ZDP), implica ver la medición social como
explicación, condición y motor del aprendizaje. Por otro lado, esta teoría también
permite cifrar el papel de la
tecnología en nuestra actividad entendiéndola como instrumento de mediación,
en un doble sentido: tanto como herramienta (acción externa) o como
representación simbólica (acción interna). Para la propuesta sociocultural, la
cultura media la relación entre el sujeto y su realidad transformando la acción
como la perspectiva, por ello, cada instrumento cultural altera la naturaleza
del conocimiento.
Pues bien, ya que aprender –y enseñar- no son acciones asépticas al entorno social y la cultural, los cambios en la forma de interacción social y en el acceso a la cultura que proporciona la tecnología digital modifican nuestra visión de lo posible. Alteran, por tanto, nuestra noción de educabilidad.
Pues bien, ya que aprender –y enseñar- no son acciones asépticas al entorno social y la cultural, los cambios en la forma de interacción social y en el acceso a la cultura que proporciona la tecnología digital modifican nuestra visión de lo posible. Alteran, por tanto, nuestra noción de educabilidad.
Si aprender es un proceso de reestructuración subjetiva a partir de los
instrumentos de mediación cultural en condiciones de interacción social, para
visualizar la oportunidad que abre la experiencia de aprendizaje en entornos
digitales se puede hablar de cuatros escenarios cruzando dos líneas:
- La línea de la acción social que va desde la guía docente hasta la participación social.
- La línea de la representación de la actividad que va desde estructurada hasta flexible.
Buscando emplear
el marco de la teoría sociocultural, y recuperado el aporte de otras propuestas
al respecto (Coomey & Stephenson, 2001; Falconer, Conole, Jeffery & Douglas,
2006; Jönsson, 2005; Katsidis, Anastasiades & Zacharopoulos, 2008; Lizandra, Ros, Suárez, & Marhuenda, 2019; Peña‐López, I. (2017). Redecker, 2017; Stephenson & Sangrà, 2003;
Suárez-Guerrero, Lizandra y Ros, 2019), se presenta esta propuesta donde,
como se ve en la Figura, ya no está en juego el tema síncrono o asíncrono, sino
más bien quienes participan y cómo se organiza la tarea.
Aquí una sucinta descripción:
Un primer escenario seria la enseñanza: se trata de la guía docente en sentido pleno con una alta estructuración de las actividades. Un profesor dando clase con una presentación en la clase presencial o dando una videoconferencia serían dos ejemplos.
Un segundo escenario sería la actividad personal: se trata de actividades que sugiere el docente pero que el estudiante tiene que desarrollar de forma autónoma. La curación de contenidos sobre un tema a investigar o la edición una entrada personal de blog, serían dos ejemplos.
Un tercer cuadrante sería la actividad entre pares: se trata de actividades propuestas desde la docencia, de ahí estructuradas, donde los estudiantes según las pautas de organización trabajan de forma coordinada con otros en metas compartidas de aprendizaje. El aprendizaje cooperativo basado en proyectos o la revisión entre pares en tableros compartidos, serían dos ejemplos.
Un cuarto cuadrante sería la comunidad: se trata de actividades, propuestas o no desde la docencia, que permiten a los estudiantes formar parte de otros colectivos de aprendizaje con pautas y frecuencias muy flexibles. Participar de un MOOC o formar parte de una comunidad virtual de aprendizaje serian dos ejemplos.
Como se puede ver, son cuatro grandes orientaciones del uso educativo de la tecnología digital donde caben muchos matices, sesgos y contrastes. Sin embargo, no siendo la última propuesta que se elaborará sobre este tema, lo que si puede aportar es cierta orientación en este frenético trabajo que es digitalizar la experiencia de aprendizaje que hoy nos toda asumir como docentes.
Aquí una sucinta descripción:
Un primer escenario seria la enseñanza: se trata de la guía docente en sentido pleno con una alta estructuración de las actividades. Un profesor dando clase con una presentación en la clase presencial o dando una videoconferencia serían dos ejemplos.
Un segundo escenario sería la actividad personal: se trata de actividades que sugiere el docente pero que el estudiante tiene que desarrollar de forma autónoma. La curación de contenidos sobre un tema a investigar o la edición una entrada personal de blog, serían dos ejemplos.
Un tercer cuadrante sería la actividad entre pares: se trata de actividades propuestas desde la docencia, de ahí estructuradas, donde los estudiantes según las pautas de organización trabajan de forma coordinada con otros en metas compartidas de aprendizaje. El aprendizaje cooperativo basado en proyectos o la revisión entre pares en tableros compartidos, serían dos ejemplos.
Un cuarto cuadrante sería la comunidad: se trata de actividades, propuestas o no desde la docencia, que permiten a los estudiantes formar parte de otros colectivos de aprendizaje con pautas y frecuencias muy flexibles. Participar de un MOOC o formar parte de una comunidad virtual de aprendizaje serian dos ejemplos.
Como se puede ver, son cuatro grandes orientaciones del uso educativo de la tecnología digital donde caben muchos matices, sesgos y contrastes. Sin embargo, no siendo la última propuesta que se elaborará sobre este tema, lo que si puede aportar es cierta orientación en este frenético trabajo que es digitalizar la experiencia de aprendizaje que hoy nos toda asumir como docentes.
Referencias
Coomey, M., & Stephenson, J. (2001). Online
learning: it is all about dialogue, involvement, support and control-according
to the research. In J. Stephenson (Ed.), Teaching and learning online:
Pedagogies for new technologies (pp. 37-52). London: Kogan Page. Retrieved from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.458.4620&rep=rep1&type=pdf
Daniels, H. (2003). Vigotsky y la pedagogía. Barcelona: Paidós.
Falconer, I., Conole, G., Jeffery, A., & Douglas, P. (2006). Learning activity reference model–pedagogy. UK: University of Dundee, University of Southampton, Intrallect Ltd. Retrieved from
Daniels, H. (2003). Vigotsky y la pedagogía. Barcelona: Paidós.
Falconer, I., Conole, G., Jeffery, A., & Douglas, P. (2006). Learning activity reference model–pedagogy. UK: University of Dundee, University of Southampton, Intrallect Ltd. Retrieved from
http://www.academia.edu/download/3458696/LARM_Pedagogy30-03-06.doc
Jönsson, B. A. (2005). A case study of successful e-learning: A web-based distance course in medical physics held for school teachers of the upper secondary level. Medical engineering & physics, 27(7), 571-581. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1350453305001074
Katsidis, C. C., Anastasiades, P. S., & Zacharopoulos, V. G. (2008). Assessing student satisfaction in an asynchronous e-learning environment. In WSEAS International Conference. Proceedings. Mathematics and Computers in Science and Engineering (No. 5). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/234806534_Assessing_student_satisfaction_in_an_asynchronous_e-learning_environment
Lizandra, J., Ros, A., Suárez, C., & Marhuenda, F. (2019). Digital competence of VET teachers: Illustrations from non-technological professions.In B. E. Stalder &C. Nägele (Eds.), Trends in vocational education and training research, Vol. II, 250–258. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER). Retrieved from https://doi.org/10.5281/zenodo.3371515
Peña‐López, I. (2017). “¿Con qué aprender en red? Estrategias y herramientas para la abertura y disrupción de las instituciones educativas”. In Gros Salvat, B. & Suárez‐Guerrero, C. (Eds.), Pedagogía red. Una educación para tiempos de Internet, Capítulo 4, 77‐104. Barcelona: Octaedro ‐ ICE UAB.
Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu (No. JRC107466). Seville: Joint Research Centre. Retrieved from: https://ideas.repec.org/p/ipt/iptwpa/jrc107466.html
Stephenson, J., & Sangrà, A. (2003). Modelos pedagógicos y e-learning: Fundamentos del diseño técnico-pedagógico en elearning. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya. Retrieved from https://yedaldisenodecursosenlinea.files.wordpress.com/2012/09/modelos-pedagogicos-y-e-learning.pdf
Vigotsky, L. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
41 comentarios:
Education is really important for human being otherwise no one will become successful essay writing service
is designed to get you the extra help you need in completing your next university essay.
you have a great blog here! would you like to make some invite posts on my blog? 경마사이트
I simply couldn’t go away your web site before suggesting that I actually loved the standard info a person provide for your guests? Is gonna be again steadily to inspect new posts. 메이저사이트
I will always let you and your words become part of my day because you never know how much you make my day happier and more complete. There are even times when I feel so down but I will feel better right after checking your blogs. help with marketing assignment You have made me feel so good about myself all the time and please know that I do appreciate everything that you have
Hi! this is often nice article you shared with great information. Thanks for giving such an exquisite informative information. 파친코
The kind and easy-to-understand explanation made it easy to understand difficult topics. Your writing skills are great. 스포츠토토
Thanks for the sharing this blog with us. I like it very much. Feel free to visit my website, thank you! 스포츠토토
Thanks For Sharing Your article It is very useful us and amazing blog for the users who want to learn. Feel free to visit my website, thank you! 카지노사이트
I was actually captured with the piece of resources you have got here. Big thumbs up for making such wonderful blog page! Feel free to visit my website; 카지노사이트링크
I have bookmarked your website because this site contains valuable information in it. I am really happy with articles quality and presentation. Thanks a lot for keeping great stuff. I am very much thankful for this site. Feel free to visit my website; 배트맨토토프로
Thanks for such a fantastic blog. 토토사이트
Thanks for sharing your info. I really appreciate your efforts and I will be waiting for your further post thanks once again. 바카라사이트닷컴
I am glad to be visiting your blog again after several months. Thanks for sharing this post. Here is a link to my profile spacebar counter. Here is more information on the exciting tool Space Bar Counter.
Toto Site Eating and Running Verification is a process of verifying the capital power of private Toto companies and determining whether the refund of the prize money can proceed smoothly. Both excellent safety playgrounds and sports Toto sites are major Toto sites that have passed the eat-and-run verification. 토토사이트 안전놀이터 도메인 안전놀이터
Thanks for sharing this best stuff with us! Keep sharing! I am new in the blog writing. All types blogs and posts are not helpful for the readers. Here the author is giving good thoughts and suggestions to each and every reader through this article. Quality of the content is help with assignment writing the main element of the blog and this is the way of writing and presenting.
Your post is very helpful and information is reliable. I am satisfied steve mcQueen gulf leather jacket with your post. Thank you so much for sharing this wonderful post.
This is a good idea for people who actually have some questions or inquiries about this topic. I am so excited to see the discussions that will be made on this thread regarding taxes. I have to say that this kind of topic should really be discussed thoroughly to people who
do my dissertation for me finds it helpful so that there won't be no confusions anymore.
It is a teaching guide in the true sense, with a high level of activity structuring. A teacher providing a face-to-face lesson with a presentation or giving a videoconference are two examples.
Cheap Assignment Help
But they should take care and manage their finances in a disciplined scope. Sign up and try to play at our website. betflix
Thankyou so much for publishing such amazing content. 바카라사이트
Extremely pleasant and fascinating post. I was searching for this sort of data and appreciated perusing this one.
카지노사이트777
카지노사이트
바카라사이트
I will definitely recommend your website to everyone. You have a very good gloss. Write more high-quality articles. I support you.
고스톱사이트
Thanks for sharing this information. Really informative site. Thanks for the post and effort! Please keep sharing more such blog. click it
19가이드03
This is my first visit to this site. Your blog has a lot of amusing content, especially the debate. I assume that I'm not the only one enjoying all the pleasure here based on the countless comments on your writings. Continue your wonderful work.
10 Most Successful College Dropouts in the World?
Students aspire to excel academically but frequently find themselves bogged down by the obstacles that stand in their way. AssignmentHelpersUK, however, can allay all your concerns. Your quest for a legitimate and trustworthy website to pay for assignments stops right here. So that you may wow your professor with unrivalled assignment writing service uk, and allow us to deliver the most effective assignment solutions.
In this article you tell about digital matrix teaching. This information is very helpful digital user. Hope you will share more good updates. Now it's time to avail HYDRATING SUN SCREEN LOTION for more information.
I trust you post again soon... hank voight jacket
Such a excellent post.
I like to see some other posts on the same subject! Very useful informative info!
Your creative writing abilities inspired me to get my own blog.
So many useful information here in this post, thank you for sharing.
Thanks for sharing the information keep updating, looking forward to more post.
Nice post ! I love its your site after reading ! thanks for sharing. I think your website has a lot of useful knowledge. I'm so thankful for this website. I hope that you continue to share a lot of knowledge.
protective order virginia
best lawyers in virginia for protective order
You have a really nice website. Nowadays, it's hard to discover the writing of the same caliber as yours. I genuinely value folks like you! Be cautious!
Your dedication to excellence in content creation is evident in this article. It's a pleasure to read and a source of valuable information.Cps test is my secret to becoming a mouse wizard. It's a spellbinding experience.
vegasgroup daftar situs bandar toto online paling terpercaya.
vegasgroup toto link alternatif bandar online paling terpercaya
It was very useful for me. I'm happy I found this blog.
Santa Claus Kurt Russell Vest
what-make-flowers-grow-quickly
چه گياهاني به آب بيش تر نياز دارند؟
گياهان گلدار
گياهاني که در گلدان هاي گِلي کاشته شده اند. چيکار کنم گلهام زود رشد کند چون گلدان گِلي منافذ بيش تري دارد و آب زودتر از آن خارج مي شود.
گياهاني که در گلدان کوچک کاشته شده اند.
گياهاني که رشد سريعي دارند.
گياهاني که مدت زيادي در مقابل نور خورشيد قرار دارند.
گياهاني که برگ هاي بزرگ يا نازک دارند.
چه گياهاني به آب کم تر نياز دارند؟
گياهاني که به مرحله ي استراحت وارد شده اند.
گياهاني که به تازگي گلدان شان عوض شده است.
گياهاني که در هواي مرطوب قرار دارند.
گياهاني که در محل خنک نگهداري مي شوند.
گياهاني که برگ هاي ضخيم و چرمي دارند.
what-make-flowers-grow-quickly
The chancerne, an astronomical phenomenon, has left scientists around the world intrigued and baffled. Its mysterious nature and elusive behavior challenge our current understanding of the universe, sparking curiosity and driving further research and exploration
Reading your blog is like a daily dose of sunshine and inspiration! If you're curious about your mental age, the Mental Age Test Online is the perfect place to start!
The digital learning scenario matrix is a framework designed to analyze and enhance various approaches to online education. It helps educators and institutions assess different learning environments, technologies, and methodologies for more effective outcomes. This tool can be particularly useful for students seeking tailored support, such as those who want to "write my coursework UK," by aligning resources and strategies with their specific needs and contexts.
Publicar un comentario